تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۳
کد خبر : 5754

نقدی بر سخنان رئیس‌جمهور درباره مدارس سنگی؛ مسأله اصلی، «معلمِ بی‌پشتوانه» است نه «کلاسِ نوساز»

نقدی بر سخنان رئیس‌جمهور درباره مدارس سنگی؛ مسأله اصلی، «معلمِ بی‌پشتوانه» است نه «کلاسِ نوساز»

در پی سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «پس از ۴۷ سال نباید مدرسه سنگی وجود داشته باشد»، سؤال اساسی این است که آیا صرفاً نوسازی کالبد مدارس بدون توجه به وضعیت معیشتی و منزلتی معلمان می‌تواند تحول آموزشی ایجاد کند؟ این یادداشت تأکید می‌کند که توسعه فیزیکی بدون توانمندسازی معلم، بهبود کیفیت آموزشی را تضمین نمی‌کند و حتی می‌تواند شکاف‌های موجود را عمیق‌تر سازد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر زنگی، اظهارنظر اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «پس از چهل‌وهفت سال نباید مدرسه سنگی در کشور وجود داشته باشد» گرچه از منظر توجه به زیرساخت‌ها قابل دفاع است، اما از یک حقیقت مهم غفلت دارد؛ آموزش با دیوار و سقف اداره نمی‌شود، بلکه با معلم زنده است.

اگر بهترین و مدرن‌ترین مدارس ساخته شود، اما معلم –به عنوان ستون فقرات نظام آموزشی– از نظر معیشتی، اجتماعی، انگیزشی و حرفه‌ای به حال خود رها شود، همان مدرسه سنگی، با دیوارهای تازه‌سیمان‌کاری‌شده، باز هم «مدرسه‌ای ناکارآمد» خواهد ماند.

۱. نوسازی بدون بازسازی جایگاه معلم، توسعه نیست

ساخت مدرسه جدید، یک اقدام عمرانی است؛ اما کیفیت یادگیری یک مفهوم انسانی، اجتماعی و تخصصی است.
معلمی که دغدغه اجاره‌خانه، درمان، امنیت شغلی و شأن اجتماعی دارد، نمی‌تواند کارکرد واقعی خود را ایفا کند، حتی اگر کلاس درسش به جدیدترین تجهیزات مجهز باشد.

۲. توسعه آموزشی زمانی آغاز می‌شود که دولت به معلمان اعتماد کند

سؤال اینجاست:
آیا دولت چهاردهم همان اندازه که برای ساخت مدرسه دغدغه دارد، برای حفظ کرامت معلم نیز برنامه‌ریزی کرده است؟
تجربه کشورهای موفق نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین دستاوردهای آموزشی نه از نوسازی ساختمان‌ها، بلکه از سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی حاصل شده است.

۳. عدالت آموزشی با «کاهش رنج معلم» محقق می‌شود

عدالت آموزشی زمانی معنا پیدا می‌کند که معلم در دورترین روستا نیز بتواند با امنیت خاطر کار کند.
اگر این پایه اصلاح نشود، هیچ مدرسه‌ مدرنی نمی‌تواند کیفیت آموزشی را تضمین کند.

۴. دولت باید مسیر اعتمادسازی با فرهنگیان را باز کند

وقتی رئیس‌جمهور از پایان مدارس سنگی سخن می‌گوید، جامعه فرهنگیان انتظار دارد که همین اراده جدی در حوزه‌های زیر نیز دیده شود:

  • پرداخت عادلانه و منصفانه حقوق
  • ارتقای منزلت اجتماعی معلم
  • بازنگری در سیاست‌گذاری‌های آموزشی
  • تامین امنیت شغلی و حرفه‌ای
  • کاهش تورم تأثیرگذار بر معیشت فرهنگیان

بدون این موارد، هر پروژه عمرانی، هرچند زیبا و پرهزینه، تنها یک پوسته توسعه‌یافته است که درونش همان مشکلات گذشته باقی خواهد ماند.


خبرنگار: حسین جعفری نیکو
پایگاه خبری تحلیلی عصر زنگی


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.