تاریخ انتشار : جمعه 2 می 2025 - 20:22
کد خبر : 2079

فردوسی و کم آزاری

فردوسی اندرزهای بزرگمهر و دیگر سخنان اخلاقی را در غایت فصاحت و بلاغت به شعر باز گفته و در قالب زیباترین و شیواترین شکلی بیان (*)این گروه که بر پایه پاکی و طهارت، اجتماع کرده بودند، عوامل طبیعی و اجتماعی را در دگرگونی اخلاق مؤثر می‏دانستند معتقد بودند که عمل وقتی نیک و فاضل است که از تفکر عقلی صادر شود اینان در علوم مختلف پنجاه رساله نوشتند و یک رساله هم در خلاصه آنها. کرده و علاوه بر این که زبان فارسی ما را دوباره زنده نموده و بهترین کلمات و لطیف‏ترین ترکیبات را در شعر خود به کار برده، در عین حال شاهنامه‏اش، گنجینه‏ای است که اشعار رزمی و بزمی و عشقی و احساسات لطیف و نکات سودمند اجتماعی و مطالب اخلاقی نیز فراوان در آن، هست و خواننده به گوهرهای حکمت آمیزی بر می‏خورد که هر یک بسیار با ارزش و مفید و دستور کامل زندگی است

مردم آزاری در اندیشه حکیم ابوالقاسم فردوسی

مردم آزاری در اندیشه حکیم ابوالقاسم فردوسی

ر آن کس که اندیشه‌ی بد کند *** به فرجام بد با تن خود کند
رخ مرد را تیره دارد دروغ *** بلندیش هرگز نگیرد فروغ
کسی کو بود پاک و ‌یزدان پرست *** نیارد به کردار بد هیچ دست

خصلت‌های بد انسان را فردوسی به دیوان که در اساطیر ایران باستان در اوستا و آثار زبان پهلوی و همچنین آثار شفاهی مردم رمز زشتی و ناپاکی‌اند، مانند کرده است. شاعر در ضمن صحبت انوشیروان با وزیرش بزرگمهر ده خصلت زشت را ده دیو می‌شمارد:

بدو گفت کسری که ده دیو چیست *** گز ایشان خرد را بباید گریست
چنین داد پاسخ که آز و نیاز *** دو دیوند با زور و گردن دراز
دگر خشم و رشک است و ننگ است و کین *** چو نمام و دوروی و ناپاک دین
دهم آنکه از کس ندارد سپاس *** به نیکی و هم نیست یزدان شناس

عصر زنگی

🔺شاهنامه، فراخوان به اخلاق و انسانیت است و در پیکره ی حماسه ی ملی، پایه های اخلاق چونان ستون هایی استوار، سقف فرهنگ و هویت ایرانی را بر خود گسترانیده اند.

به نظر می رسد یکی از پر بسامد ترین پیام های اخلاقی# شاهنامه “بی آزاری” است. حتی در بیتی آشکارا فرزانه ی توس می فرماید:

به نیکی گرای و میآزار کس
ره رستگاری همین است و بس

🔺سعدی هم در قصیده ای همین مطلب را به گونه ای دیگر می فرماید که :

این است تربیت، که پریشان مکن دلی

🔺فردوسی بزرگ باور دارد بی آزاری، دعا و آفرین دیگران را در پی دارد و نام نیک :

بی آزاری زیردستان گزین
بیابی ز هر کس به داد، آفرین

بی آزاری و جام می برگزین
که گوید که نفرین به از آفرین؟

🔺فرزانه ی خراسان خردمندانه می فرماید آزار و رنج، موجب بدنامی ست و هر چه کنیم، به سوی خودمان باز می گرددو عذاب وجدان، کم ترین پیامد مردم آزاری ست :

به بد کردن خویش و آزار کس
مجوی ای پسر و درد و تیمار کس

بی آزاری و راستی بایدت
چوخواهی که این خورده، نگزایدت

بی آزاری و مردمی بایدت
گذشته چو خواهی که نگزایدت

🔺فردوسی فرزانه فرهنگ و آیین و انسانیت را در بی آزاری می داند و بی آزاری را هم‌تراز با راستی و سودمندی و خردمندی قرار می دهد و با این صفات همراه می سازد :

بی آزاری و سودمندی گزین
که این ست فرهنگ و آیین و دین

سر مایه ی مرد سنگ و خرد
ز گیتی، بی آزاری اندر خورد

🔺از آن جا که سرچشمه ی تلخی ها به گفته ی #فردوسی بزرگ، بیشی و حرص و آز ست، و در راه آزمندی، آزردن دیگران صورت می گیرد، فرزانه ی خردورز خراسانی تاکید می ورزد که در راه آز و بیشی، قرار نگیریم و درین مسیر، دیگری را هم آزارو رنج ندهیم :

ز بهر درم تا نباشی به درد
بی آزار، بهتر دل راد مرد

میآزار کس را ز بهر درم
مکن تا توانی به کس بر، ستم

میآزار کس را که آزادمرد
سر اندر نیارد به آزار و درد

🔺فردوسی عزیز می فرماید زیان کارترین مرگ، مرگ انسان بی آزار ست:

ز گیتی هر آن کو بی آزار تر
چنان دان که مرگش، زیان کار تر

🔺جالب این جاست که بعدها در عرفان اسلامی تنها گناه نابخشودنی،. مردم آزاری ست. به فرمودهی# حافظ:

مباش در پی آزار و هرچه خواهی، کن
که در طریقت ما غیر ازین گناهی نیست

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.